Allmänna villkor

Dessa villkor träder i kraft när Köparen har bekräftat sin beställning i ett format som möjliggör reproducerbar skriftlig bekräftelse eller har betalat proformafakturan.


ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KÖPEAVTAL

DEFINITIONER

  1. Säljare - Granimar OÜ

  2. Köpare - en fysisk eller juridisk person som har ingått köpeavtal med säljaren för köp av säljarens produkt. Köpeavtalet kan omfatta installationstjänster om parterna har avtalat därom.

  3. Konsument - en fysisk person som ingår köpeavtal med säljaren om köp av varor eller tjänster för ett ändamål som faller utanför konsumentens eventuella närings- eller yrkesverksamhet.

  4. Prisoffert - en av säljaren upprättad offert med uppgifter om produkten, försäljningspriset, leveransvillkoren och, i förekommande fall, inkluderade tjänster, som är tillräckligt detaljerade för att köparen ska kunna fatta ett köpbeslut.

  5. Ingående av köpeavtal - Med ingående av köpeavtal avses lämnande av en beställning - dvs. accept av en offert (i den mening som avses i 20 § estniska lagen om fordringsrätt (VÕS)) skriftligen eller i ett format som kan återges skriftligen.

  6. Produkt - en av säljaren tillverkad köks- eller badrumsbänkskiva eller del av den.

  7. Tjänster - mätningar som behövs för tillverkning av produkten; produktens transport från säljarens fabrik till den av köparen angivna adressen; produktens installation på den av köparen angivna adressen;

  8. Leveransvillkor - om inte annat har avtalats gäller EXW, DAP eller DDP enligt den aktuella versionen av leveransvillkoren Incoterms 2020 i enlighet med köparens val och överenskommelserna i köpeavtalet.

  9. Reklamation - köparens klagomål som lämnats i ett format som kan återges skriftligen, med detaljerade uppgifter om en vara eller tjänst som enligt köparen inte överensstämmer med de avtalade villkoren.

  10. Garanti - Garanti är ett löfte från säljaren att kostnadsfritt eller mot en avgift ersätta eller reparera en såld vara, eller underhålla den för att säkra varans överensstämmelse med avtalade garantivillkor, eller att återbetala det pris som betalats för varan.

PRODUKTUPPGIFTER

  1. Säljaren publicerar produktuppgifter (försäljnings- och garantivillkor, leveransvillkor) i prisofferten eller på säljarens webbplats. I prisofferten får produktuppgifterna publiceras genom hänvisning till hemsidan.

  2. Det är köparens ansvar att kontrollera de produktuppgifter som angivits i prisofferten och på säljarens webbplats innan avtalet ingås. Köparen förutsätts ha tagit del av produktuppgifterna när köpeavtalets ingås.

  3. Materialprover och sådana uppgifter om produktens material som kan återges i bild (t.ex. foton, videor) har ett informativt syfte. Produktens färg mm. kan skilja sig åt från materialprover beroende på materialets bearbetning och textur.

  4. Produkten kan ha variationer i färgton eller mönster, eller säregenheter beroende på materialets textur, som inte har varit möjligt att se från fotografier eller materialprover: Små luftbubblor (i form av små ljusa prickar); Små hack (i form av små sprickor); Variationer i textur (i form av fläckar); Övriga avvikelser i färgton och mönster i fall flera stenskivor har använts för tillverkningen på grund av produktens dimensioner. Keramik består av mer än 20 mineraler som utvinns från naturen, vilket innebär att materialet till största delen är av naturligt ursprung. Det förutsätter en del överväganden och toleranser gällande konstruktion och sammansättning som måste tas med i beräkningen. På polerat utförande kan tekniken i sig ge upphov till ringa ytliga märken. Dessa märken är vanligtvis små och oansenliga. Märken från polerings- processen som i naturligt ljus inte kan märkas från ett avstånd på över 70 cm betraktas överensstämma med normen.

BETALNINGSVILLKOR

  1. Genom accept av prisofferten eller betalning av förskottsfakturan anses köparen ha tagit del av och godkänt säljarens försäljningsvillkor (allmänna villkor, särskilda villkor och garantivillkor).

  2. Sista betalningsdatum avtalas i köpeavtalet eller anges på fakturan.

  3. Köparen är förpliktad att betala alla fakturor inom avtalad tid. Vid försenad betalning har säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta på det förfallna beloppet med 0,03 % per varje försenad dag tills fakturan är till fullo betald.

  4. Dröjsmål med betalning befriar inte köparen från sin betalningsskyldighet.

  5. Vid dröjsmål med betalning har säljaren rätt att kräva fullgörelse genom domstol eller inkassoföretag, oberoende av vidtagna åtgärder såsom betalningspåminnelser och dröjsmålsränta.

  6. Alla tvister ska lösas i enlighet med estnisk lag.

LEVERANSVILLKOR

  1. När köpeavtalet ingås ska parterna komma överens om försäljning av produkten ska ske enligt leveransvillkoren EXW, DAP eller DDP.

  2. När köpeavtalet ingås avtalas även leveranstiden som börjar löpa från det datumet när prisofferten accepteras. Vid försäljning mot förskottsbetalning börjar leveranstiden löpa fr.o.m. att förskottsfakturan har betalats.

  3. Den avtalade leveranstiden kan komma att ändras på grund av hinder i materialens leveranskedjan eller avvikelser i tillverkningsprocessen på grund av materialspecifika egenskaper. Säljaren är inte ansvarig för leveransförseningar eller därav uppstådda kostnader (såsom för el- och sanitetsarbeten) om köparen utan dröjsmål underrättas om den ändrade leveranstiden eller problem i tillverkningsprocessen på grund av materialets egenskaper.

  4. Säljaren är inte ansvarig för följderna av leveransförseningar om förseningen inte beror på säljaren och om leveransförseningen har en skälig orsak (såsom förseningar i materialens leveranskedja, om materialet går sönder under tillverkningsprocessen på grund av materialets egenskaper mm.) och säljaren i god tid har meddelat köparen om förseningen, orsaken till förseningen och en ny leveransdag.

ÖVERLÄMNANDE AV PRODUKTEN OCH ÄGANDERÄTTEN TILL PRODUKTEN

  1. En produkt som levereras EXW betraktas som överlämnad till köparen när säljaren har utfärdat en leveranshandling till köparen och gjort produkten tillgänglig för köparen i säljarens fabrik. Köparen står för alla risker och kostnader i samband med och efter lastning av varan på den av säljaren angivna lastningsplatsen (fabriken).

  2. En produkt som levereras DAP eller DDP betraktas som överlämnad till köparen när den har levererats till den leveransadress som köparen angav vid ingående av köpeavtalet och där överlämnats till köparens representant tillsammans med leveranshandlingen. Bland säljarens skyldigheter ingår det att anordna och betala för transporten till den av köparen angivna leveransadressen. Om inget annat avtalats mellan parterna är det köparen som står för lossningskostnaderna.

  3. Den levererade varan betraktas som överlämnad när köparen har undertecknat leveranshandlingen eller fraktsedeln. Om köparen inte undertecknar leveranshandlingen/fraktsedeln betraktas varan som överlämnad om inga klagomål lämnas av köparen inom 3 (tre) dagar efter produktens faktiska överlämnande.

  4. En produkt som levereras och installeras enligt ett köpeavtal som inkluderar tilläggstjänster betraktas som överlämnad till köparen efter att installationen har slutförts och parterna har undertecknat en leverans- och godkännandehandling.

  5. Säljaren har rätt att betrakta leveransen som godkänd av köparen utan en undertecknad godkännandehandling om säljaren har bevis som bekräftar leveransen/installationen och som kan återges skriftligen (foton, e-postmeddelanden mm.).

  6. Oavsett vilka leveransvillkor som har avtalats är det köparen som bekostar och ansvarar för lossning av sådana produkter som kräver särskild utrustning, och även bär risken för eventuella skador på sådana produkter under lastning och flyttning.

  7. Äganderätten till produkten övergår till köparen i och med att köpeskillingen har betalats i sin helhet (äganderättsförbehåll). Produkten förblir säljarens egendom tills att köpeskillingen har betalats i sin helhet. Enligt äganderättsförbehåll kan säljaren kräva återlämnande av varan om säljaren har hävt avtalet. Om säljarens fordran som säkras av äganderättsförbehållet preskriberas kan säljaren kräva återlämnande av varan enligt bestämmelser om egendomsskydd.

TJÄNSTER - MÄTNING OCH INSTALLATION

  1. Om köparen har beställt mätning eller installation av säljaren, måste köparen eller köparens representant vara närvarande när arbetena utförs. All information som köparen lämnar om önskade ändringar eller kompletteringar ska dokumenteras i ett format som kan återges skriftligen.

  2. Alla ändringar i beställningen som köparen gör efter utförda mätningar ska meddelas till säljaren i ett format som kan återges skriftligen. Alla kostnader som uppstår på grund av underlåtenhet att följa informationsförpliktelsen betalas av köparen.

  3. Alla eventuella extra kostnader som ändringarna medför betalas av köparen.

  4. Säljaren erbjuder inte tjänster som demontering av befintliga bänkskivor, silikontätning mellan bänkskiva och vägg, montering av fönsterbänkar, eller el- och vvs-arbeten om inte parterna har ingått ett separat skriftligt avtal om detta.

ÅNGERRÄTT

  1. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda produkter som har tillverkats efter köparens mått och/eller önskemål. Specialbeställda produkter är alla produkter som säljaren har fått bearbeta på något sätt för att anpassa ingångsmaterialet till köparens önskemål.

  2. Köparen har rätt att frånträda köpeavtalet om han har lämnat ett motiverat klagomål till säljaren och säljaren har godtagit klagomålet och lovat att reparera eller byta ut produkten, men inte slutfört reparationen eller bytet inom utlovad tid.

TOLERANSER VID TILLVERKNING

  • Rätvinklighet +/- 2%.

  • Buktighet +/- 2 %.

  • Tjocklek +/- 2 mm inom samma leverans. Skivor som möts slipas ihop till samma tjocklek i framkant.

  • Måttavvikelser på längd +/- 3 mm och bredd +/- 2 mm.

  • Urtagsmått +/- 3 mm. Placering av urtag/blandarehål +/- 3 mm i längd och bredd.

  • Överhäng +/- 3mm 

Tekniska tillåtelser:

  • 3 - 4 mm mellan arbetsbänken och väggen.

  • 3 - 4 mm mellan väggplatta och väggen.

  • Mellan väggplattorna och de övre skåpen är 5 - 6 mm tillåtet. 

  • Om diskho eller spishäll ska monteras i nivå med bänkskivan (infälld montering) är max tillåten höjdskillnad för ytorna +/- 2 mm. Stenplattor samt spishällens och diskhons kanter är inte alltid helt raka, men ryms inom de av tillverkaren tillåtna toleranser.

  • Om spishäll ska monteras i nivå med bänkskivan (infälld montering) görs hålet för spishällen i enlighet med tillverkarens ritning. Om ingen ritning finns tillgänglig rekommenderar de flesta leverantörerna att lämna en minst 3 mm bred silikonfog mellan stenbänkskivan och spishällens glas. Om fogen är mindre kan det påverka spishällens garanti. Om kunden vill att fogen är mindre än 3 mm tar Granimar OÜ inget ansvar för eventuella senare klagomål.