Dessa villkor träder i kraft när Köparen har bekräftat sin beställning i ett format som möjliggör reproducerbar skriftlig bekräftelse eller har betalat proformafakturan.
GARANTIVILLKOR
-
Garantin gäller för produkter levererade av och för arbeten utförda av säljaren.
-
Garantitiden är 2 (två) år. Garantitiden börjar löpa från och med produktens överlämnande.
-
Om installationstjänsten inte har beställts från säljaren och produkten levereras DDP måste köparen kontrollera leveransens överensstämmelse med avtalet gällande produktens kvantitet och allmänna egenskaper vid leveransens mottagande och reklamera ev. brister i leveransen inom 3 (TRE) kalenderdagar, dock alltid innan installationsarbeten påbörjas.
-
Säljaren garanterar att produkten vid leveranstillfället överensstämmer med de avtalade egenskaperna och de tekniska villkoren och att utförda arbeten uppfyller de krav som ställs på sådana arbeten.
-
Säljaren är endast ansvarig för skador som uppstått under transporten ifall transporttjänsten har beställts från säljaren.
-
Säljaren åtar sig att på egen bekostnad och inom skälig tid avhjälpa produktens bristande överensstämmelse med de avtalade villkoren och egenskaperna eller, om det inte är möjligt, byta ut produkten.
-
Säljarens garanti gäller inte för produktens material, diskbänkar eller andra liknande tillbehör. Dessa omfattas av tillverkarens garanti.
-
Garantin gäller inte för ev. bikostnader (såsom kostnader för el- och VVS-arbeten mm.) som köparen ådrar sig i samband med ev. expertutlåtanden eller genomförande av garantiarbeten.
-
Garantin gäller vid uppvisande av en köpehandling (leveranshandling, fraktsedel mm) eller en kopia av den som kan återges skriftligen.
-
Vid konsumentköp gäller de särskilda garantiregler för konsumentköp som anges i lagen om fordringsrätt och i konsumentskyddslagen.
-
Vid ägarbyte fortsätter garantin att gälla, dock måste den nya ägaren (garantitagaren) uppvisa en köpehandling eller en kopia av den och övriga rimliga bevis på att produkten har sålts av säljaren och omfattas av en giltig garanti.
-
Vid reklamation är köparen förpliktad att motivera klagomålet på produkten eller tjänsten i ett format som kan återges skriftligen. Tillräckliga bevis (foton, videor mm.) måste bifogas till reklamationen. Säljaren har rätt att begära kompletterande uppgifter eller tillgång till produkten för att kontrollera att reklamationen är skälig.
-
Säljaren ska svara på reklamationen inom 14 (fjorton) kalenderdagar. Om svaret på reklamationen kräver en teknisk expertundersökning ska säljaren svara på reklamationen efter att resultatet av expertundersökningen har kommit, dock senast inom 30 (trettio) kalenderdagar.
-
Om säljaren anser att reklamationen inte är berättigad skickar säljaren ett motiverat svar till köparen inom 30 (trettio) kalenderdagar.
-
Garantin för en produkt eller en del av en produkt som byts ut inom ramen för garantin börjar gälla från dagen för dess överlämnande.
-
En produkt som ska servas eller bytas ut inom ramen för garantin måste vara ren.
-
Garantin gäller inte om:
-
1.Produkten inte har installerats av säljaren. Om installationen har utförts av ett annat företag eller av köparen övergår ansvaret för fel och bristande överensstämmelse med avtalet vid produktens installation till den person som utfört installationen eller till köparen.
-
2.Om köparen inte har underrättat säljaren inom den tid som anges i lag eller i föreliggande allmänna villkor;
-
3.köparen inte samarbetar vid avhjälpande av felet/bristen, inte lämnar nödvändig kompletterande information om och bevis på felet/bristen (foton, videor mm.) och inte skickar in en reklamationshandling;
-
4.underlaget eller konstruktionen på vilken produkten är installerad har flyttats, deformerats, kollapsat eller på annat sätt modifierats, bl.a. genom ev. reparationer, ombyggnader (t.ex. sådana VVS- eller elarbeten, sådan ytbehandling av golv eller väggar som kräver tillfällig omplacering av bänkskivan) och/eller tillägg under garantiperioden. Det är köparen som ansvarar för alla ändringar och skador som uppstår till följd av sådana reparationer och modifieringar;
-
5.säljaren ansvarar inte för eventuella mätningsfel om produkten tillverkas efter de mått som köparen har uppgett;
-
6.skador som orsakats av force majeure (översvämning, orkan, jordbävning, blixtnedslag mm.);
-
7.skador och/eller defekter som orsakats av att produkten har använts i strid mot bruks- och underhållsinstruktioner (exponering för extrema temperaturer, extrema väderförhållanden, UV-strålning (för kvarts), fysisk eller kemisk felanvändning, exponering för syror eller alkalier, nedsmutsning och skador som orsakats av bristande underhåll, mekaniska skador som orsakats av skärning, repning, slag, stötar eller andra starka krafter mm). Information om rätt hantering av materialet finns på säljarens webbplats www.granimar.se;
-
8.skador som orsakats av att köparen har lagt till någonting till produkten eller ändrat dess konstruktion;
-
9.fel som inte har reklamerats i ett format som kan återges skriftligen;
-
10.fel som köparen har informerats om under tillverkningen eller installationen och som köparen har godkänt med sin underteckning på leveranshandlingen eller fått prisavdrag för;
-
11.variationer i materialets textur, mönster och färgton. Säljaren använder material som är till 100% naturmaterial eller mer än 90% av naturmaterial, vilket gör att den färdiga produkten och materialprov kan skilja sig åt. Variationer i det estetiska utseendet är en del av naturliga egenskaper för sådana material som inte försämrar materialets funktion och därför inte kan betraktas som en brist;
-
12.sådana fläckar på produkten som kan rengöras med vanliga underhållsprodukter (fingeravtryck eller övriga fläckar orsakade av normal användning);
-
13.en kvartsprodukt som har använts utomhus;
-
14.fel och/eller brister i silikon som har hanterats vid temperaturer under den optimala rekommenderade rumstemperaturen (minst +15°C);
-
15.skador på produkter installerade i offentliga eller kommersiella byggnader (restauranger, hotell, flygplatser, köpcentra, rumsuthyrning eller allmänna utrymmen i flerfamiljshus mm.) som orsakats av intensiv eller försumlig användning;
-
-
Garantin gäller inte om garantitiden för produkten/tjänsten har löpt ut;
-
Om säljaren anser att reklamationen inte är berättigad skickar säljaren ett motiverat svar till köparen.
-
Vid tvistlösning ska parterna göra sitt yttersta för att nå en överenskommelse. Om överenskommelse inte kan nås avgörs tvisten av estnisk domstol i enlighet med estnisk lag och föreliggande allmänna villkor.